מאמרים

אלימות במשפחה

אם בעבר הייתה נטייה לשמור מקרים של אלימות במשפחה תחת מעטה סודיות, הרי מאז שנות השמונים אנו עדים למגמה של עליה ברמת המודעות הציבורית לנושא ולפעילות במגוון מישורים שמטרתה לסייע לקורבנות של אלימות מצד בן משפחה.

בישראל נחקק חוק למניעת אלימות במשפחה, ממנו עולה כי יש לנקוט ביד קשה יותר נגד מי שנוהגים באלימות כלפי בני משפחתם, מאשר במי שמבצעים עבירות פליליות דומות מבלי שיש קשר משפחתי בינם לבין הקורבן.

הסמכות לדון במקרים של אלימות במשפחה נתונה לבית המשפט לענייני משפחה, ולכן עורך דין לענייני משפחה הוא הכתובת עבור כל מי שסובל מאלימות שכזו או גם שמוצא עצמו נאשם בכך שנהג באופן אלים כלפי בן משפחתו.

מיהו "בן משפחה" על פי החוק

כדי לקבוע אם אכן מדובר במקרה של אלימות במשפחה, יש להבין תחילה מי נחשב לבן משפחה בעיני החוק. ישנם עניינים משפטיים רבים הקשורים בבני המשפחה, כגון ענייני מיסוי, ירושה, עבירות מין במשפחה, גירושין, מיני זכויות המגיעות לבני משפחה ועוד. ככל שהדבר נוגע לאלימות במשפחה, ההגדרה בחוק היא רחבה מאוד: מדובר בבן זוג, בהווה או בעבר, לרבות ידועים בציבור, הורים, הורים של בני זוג, אחים ואחיות, גיסים וגיסות, דודים ודודות, אחיינים ואחייניות, צאצאים, צאצאים של בני זוג, כולל בני משפחה לשעבר.

לא רק בעלי קשרים משפחתיים כגון אלה שפורטו יחשבו בני משפחה לעניין אלימות במשפחה אלא גם מי שאחראיים לצרכי מחייתו של אחר, כמו גם לבריאות וחינוך של קטין ומי שאחראים על חסר ישע.

סעד מהיר למניעת המשך האלימות

מקרים של אלימות במשפחה הם רגישים במיוחד, בעיקר בגלל שהקרבה המשפחתית מקשה על מניעת הישנות האירועים האלימים. כדי להעניק הגנה למי שסבלו מאלימות מצד בן משפחה ניתן לבקש מבית המשפט לענייני משפחה, או מבית הדין הרבני, או אף מבית משפט השלום, שני סוגי צווים עיקריים, צו הגנה וצו למניעת הטרדה מאיימת.

מדובר במעין "עזרה ראשונה" שמטרתה להרחיק את הפוגע מהנפגע ולמנוע אלימות חוזרת לפחות עד לבירור אירוע האלימות. בכוחם של צווים אלה למנוע מבן המשפחה הנוהג באלימות להמשיך להתגורר תחת אותה קורת גג עם קורבנותיו, לאסור עליו לשאת נשק, להיכנס למקום מסוים, לאסור עליו להטריד או לאיים ועוד. עורך דין לענייני משפחה ידע איזה צו מתאים לבקש בכל מקרה לגופו.

מעצר ממושך וענישה מחמירה

מקרים של אלימות במשפחה עשויים להוביל למעצר ממושך של החשוד, זאת לאור "חזקת מסוכנות" הקיימת בחוק. במילים אחרות, מי שעובר עבירה של אלימות במשפחה נחשב כמסוכן לציבור במובן שהוא עלול לחזור ולנהוג באלימות כלפי בני משפחתו.

העובדה שהמחוקק רואה בחומרה יתרה עבירות אלימות במשפחה ניכרת אף מן העונשים המקסימאליים הקבועים בחוק לעבירות שכאלה. כך למשל, בגין עבירת תקיפה העונש המקסימאלי הוא שנתיים מאסר בעוד שעל עבירת תקיפה בתוך המשפחה העונש המקסימאלי הוא ארבע שנים. העונש על גרימת חבלה חמורה הוא 7 שנים אך אם מדובר בגרימת חבלה חמורה לבן משפחה העונש המקסימאלי הוא עשר שנות מאסר.

מי שנופלים קורבן למעשה אלימות מצד בן משפחה, קרוב יותר או פחות, טוב יעשו אם יפנו ללא דיחוי אל עורך דין לענייני משפחה אשר ידע לנצל את הכלים שמקנה החוק לטיפול באירועים שכאלה כך שהאלימות תיפסק מיד, הקורבנות יקבלו את הסיוע הנחוץ להם ומי שפגעו בהם יבואו על עונשם.

לקבלת מידע ופרטים נוספים, ספציפית למקרה האישי שלכם, השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם או התקשרו אלינו לתיאום פגישת ייעוץ מקיפה, ללא התחייבות.

 

מאמרים נוספים באותו עניין

ממקור ראשון:

לקוחות ממליצים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן