מאמרים

הסדרי שהות בחופש הגדול ובחגים

כשהורים נפרדים או מלכתחילה חיים בנפרד, עליהם לקבוע באיזה בית יתגוררו ילדיהם כדרך קבע וכיצד יחולקו זמני שהותם עם כל אחד מהילדים. ברוב המקרים (למעט במשמורת משותפת) מוגדר אחד ההורים כ"הורה משמורן" (בד"כ האם) ולהורה האחר נקבעים זמני שהות בימים ובשעות מסוימים בשבוע. כחלק מההסדרים הנ"ל, שנהוג ומומלץ לקבוע בסיועו של עורך דין גירושין, נקבעים גם זמני השהות עם הילדים בתקופות החגים והחופשות.

ייחודם של זמני השהות בחגים ובחופשות

קביעת זמני השהות בחגים ובחופשות חשובה לאין ערוך ומהווה חלק חשוב ובלתי נפרד מהליך הגירושין. זאת מאחר ותקופת החופשות, כמו גם תקופות החגים, מאתגרות במיוחד עבור זוגות מסוכסכים ומייצרות לרוב קרקע פורייה לנפיצות ומחלוקות. המועדים המשתנים מידי שנה, הצורך בתיאום החופשות במקום העבודה, תכנון נסיעות משפחתיות לחו"ל וכדו' – כל אלה ועוד משפיעים על האיזון העדין שבין ההורים ויוצרים אפשרויות כמעט אינסופיות לוויכוחים ולמריבות. משכך – מדובר בנושא שמחייב הסדרה ספציפית מראש ובכתב באמצעות עורך דין גירושין, שלא תותיר פתח בעתיד ל"צרות" ולכפל פרשנויות.

ככל שהורים אינם מצליחים להסכים ביניהם על זמני השהות עם ילדיהם, יחליט בעניין בית המשפט לענייני משפחה (או בית הדין הרבני), לאחר שייעזר בתסקיר שמגישה עובדת סוציאלית שתוסמך לסייע לבית המשפט בהכרת המשפחה ובהתאמת התנהלותה לטובת הילד.

הסדרי שהות אופייניים לחגים ולחופשות

חגים, חופשות ואירועים מיוחדים (כגון נסיעה לטיול בחו"ל, ימי הולדת וכדו') דוחים את הסדרי השהות הרגילים שבשגרה. מכיוון שבדרך כלל שני ההורים רוצים שילדיהם יבלו עימם בחגים, נהוג לחלק את שהות הילדים בחגים שווה בשווה בין ההורים. כך למשל, אם הילד חוגג בשנה מסוימת את ראש השנה אצל הורה אחד, בשנה שלאחר מכן הוא יחגוג את ראש השנה אצל ההורה השני, וכך לסירוגן מידי שנה.

בחופשת הקיץ הארוכה ממסגרות החינוך מקובל שהילדים מבלים מחציתה עם ההורה המשמורן ומחציתה עם ההורה בעל הסדרי השהות. ברור שאין זה מטובת הילדים (במיוחד ילדים בגיל הרך) להרחיקם מאחד ההורים לתקופה ארוכה מדי, ולכן מקובל (אך לא מחייב) שהילדים ישהו שבוע אחד אצל האם ושבוע אחד אצל האב – כך עד לסיום החופשה.

חשוב לזכור – סכסוכים בין בני זוג גרושים מעיבים לא רק על ההורים עצמם אלא גם על ילדיהם. טובת הילדים דורשת קביעת הסדרי שהות ברורים וקלים ליישום, עם דגש מיוחד על חופשות וחגים, לאור מאפייניהם המורכבים. עורך דין גירושין ישרת לקוחותיו נאמנה וישכיל לכלול בהסכם הגירושין סעיפים הוגנים ויעילים שימנעו סכסוכים מיותרים בעתיד. ככל שבכל זאת מתגלע סכסוך (חרף הסדרת הנושא בהסכם הגירושין – כזה שבני הזוג הגרושים אינם מצליחים ליישבו בעצמם בדרך של הידברות, יש לפנות ללא דיחוי אל עורך דין גירושין בטרם יתדרדרו הדברים לכדי עימות טעון שיסלים הסכסוך ויפגע בשלומם ובטובתם של ילדים.

לקבלת מידע ופרטים נוספים, ספיציפית למקרה האישי שלכם, השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם או התקשרו אלינו לתיאום פגישת ייעוץ מקיפה, ללא התחייבות.

 

מאמרים נוספים באותו עניין

ממקור ראשון:

לקוחות ממליצים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן