מאמרים

בן הזוג לשעבר מפר את הסכם הגירושין – מה עושים?

רבים מהזוגות המתגרשים בוחרים לסיים נישואיהם בהסכמה, באמצעות הסכם גירושין. במסגרת הסכם הגירושין מפורטות בהרחבה ההסכמות אליהן הגיעו בני הזוג לשם הגנה על זכויותיהם של כל אחד מבני המשפחה, במיוחד על אלה של ילדים קטינים המעורבים בעל כורחם בתהליך פירוק המשפחה.

הסכם גירושין אופייני הנכתב על ידי עורך דין גירושין מיומן יכלול התייחסות לענייני חלוקת רכוש וממון, משמורת והסדרי ראיה, מזונות ילדים והליך הגירושין עצמו. על מנת שהסכם גירושין יהפוך מחייב יש לאשרו בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, כאשר מרגע האישור הוא מקבל תוקף של פסק דין לכל דבר ועניין.

מטבע הדברים, ישנם מקרים בהם אחד מבני הזוג אינו מקיים את הוראות ההסכם או שמתעוררת מחלוקת באשר לזכויותיו וחובותיו של מי מהם על פי ההסכם. במקרים כאלה מומלץ לפנות ללא דיחוי אל עורך דין גירושין, שבכוחו להביא לפתרון יעיל ומהיר אשר יחסוך נזק מצטבר, פגיעה אפשרית בקטינים, הוצאות מיותרות ועוגמת נפש.

הסכם גירושין טוב כערובה בפני הפרתו

לפני שנפרט פעולות שניתן לנקוט כנגד בן זוג אשר אינו עומד בהתחייבויות כפי שהן עולות מהסכם הגירושין, נקדים ונציין כי ניתן וחשוב לערוך את הסכם הגירושין באופן הצופה פני עתיד והמונע, במידה המרבית האפשרית, כפל פרשנויות ומחלוקות עתידיות בנוגע לקיומו.

על עורך דין גירושין לדאוג לצייד את לקוחותיו בהסכם גירושין כולל ונרחב המציבם בעמדה הנוחה ביותר לפתיחת פרק חדש בחייהם, תוך פיתוח מנגנון פרקטי ונבון ל"פתרון סכסוכים" שיתאים ככפפה למשפחה הספציפית.

אין עוררין על כך שישנם נוסחים מקובלים להסכמי גירושין, אולם עורך דין גירושין העושה מלאכתו נאמנה יקפיד להשתמש בנוסח שכזה רק כבסיס להסכם המסוים, כך שבכל מקרה לגופו תינתן תשומת הלב הראויה לסוגיות ייחודיות ולנסיבותיה המיוחדות של כל משפחה ומשפחה. ככל שהסכם הגירושין ברור יותר ומקיף יותר, כך קטן הסיכוי שמי מהצדדים יפר אותו וגדל הסיכוי של הצד הנפגע לזכות בסעדים כנגד הצד המפר.

הפרות אופייניות וההתמודדות עימן

על פי רוב, מרגע שחולק הרכוש המשותף אין עוד חבות של מי מבני הזוג כלפי משנהו, למעט בסוגיית המשמורת ומזונות הילדים. המצב שונה במקצת כאשר לבני הזוג בית עסק הנותר בבעלותם המשותפת, אולם גם אז תקבלנה המחלוקות ביניהם אופי של סכסוך בין שותפים עסקיים.

הפרות אופייניות של הסכמי גירושין מתרחשות בעיקר כשלזוג הגרוש ישנם ילדים משותפים ולפיכך נדרשים לקיים לאורך זמן התחייבויות שונות בנושאי מזונות ומשמורת ילדים. כך למשל במקרה פשוט, בו גבר גרוש אינו מעביר כנדרש את דמי המזונות או במקרה מורכב יותר, כשאם משמורנית מבקשת להעתיק את מקום מגוריה (יחד עם הילדים המשותפים) לעיר המרוחקת ממקום מגוריו של אביהם, ובכך מקשה עליו להמשיך וליהנות מהסדרי הראייה המוקנים לו מכוח הסכם הגירושין.

חשוב מאוד לזכור כי מערכת היחסים בין בני זוג לשעבר נוטה להיות טעונה וכתוצאה מכך כל הפרת הסכם גירושין עלולה להתדרדר לכדי מאבק משפטי מתמשך הגורם נזק לא רק לבני הזוג לשעבר עצמם, אלא גם לילדיהם המשותפים. זו הסיבה שבכל מקרה של הפרת הסכם גירושין יש לפנות מייד אל עורך דין גירושין. לעיתים קרובות די יהיה בפניה מצד עורך דין גירושין אל הצד המפר או אל בא כוחו כדי ליישב המחלוקת. פעמים אחרות יהיה צורך בצעדים נוספים כגון פניה אל לשכת ההוצאה לפועל (לצורך גביית חוב המזונות) או אל בית המשפט לענייני משפחה על מנת לקבל החלטות, צווי מניעה או פסקי דין. ישנם מקרים בהם בעקבות הפרת הסכם גירושין יוכנסו בהסכם שינויים או שתקום למי מבני הזוג עילת תביעה בתחום הנזיקין. עורך דין גירושין ידע לסייע ולהמליץ על הפעולות הנכונות והנדרשות, לבצע אותן ולאשר את הדרוש אישור בערכאה השיפוטית המתאימה.

לקבלת מידע ופרטים נוספים, ספיציפית למקרה האישי שלכם, השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם או התקשרו אלינו לתיאום פגישת ייעוץ מקיפה, ללא התחייבות.

מאמרים נוספים באותו עניין

ממקור ראשון:

לקוחות ממליצים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן