מאמרים

מצויים בהליך גירושין? הקדימו וערכו צוואה

עריכת צוואה היא פעולה משפטית חשובה המאפשרת לכל אדם להותיר אחריו הנחיות מפורשות לגבי אופן חלוקת עזבונו, לאחר פטירתו. זוגות המצויים בהליך גירושין, במיוחד כשמדובר בהליך סבוך ומתמשך, חשוב שייקחו בחשבון כי אם חס וחלילה מי מהם ילך לעולמו, בטרם הושלם הגט ומבלי שדאגו לערוך צוואה עדכנית מבעוד מועד, יקבלו בני הזוג (שמהם מבקשים להתגרש) חלק נכבד מעיזבונם, יהיה העניין אבסורדי ככל שיהיה.

אין בחוק הירושה התייחסות לזוגות המצויים בהליכי גירושין

בישראל, חלוקת עיזבונו של אדם שהלך לעולמו נעשית על פי חוק הירושה, הקובע כי אדם שנפטר ולא הותיר אחריו צוואה, יחולק עיזבונו בדרך של הורשה על פי חוק. דהיינו, לפי עקרון של מעגלי קירבה כפי שהם מוגדרים בחוק הירושה (למשל, מחצית לבן הזוג ומחצית לילדים).

חוק הירושה נכנס לתוקפו לפני כחמישים שנה ומאז הוכנסו בו שינויים מעטים בלבד. מבחינת הגיוון בהרכב התא המשפחתי, ריבוי מקרי הגירושין, השכיחות הגוברת של זוגות החיים כ"ידועים בציבור" והמבנים המשפחתיים האלטרנטיביים הקיימים כיום, אינם באים לידי ביטוי בחוק הירושה.

יוצא איפה כי בן זוגו של אדם שנפטר, עת שהם מקיימים חיי נישואין מאושרים, ייחשב לצרכי ירושה בדיוק כמו בן זוגו של אדם שנפטר עת שנישואיהם מתפרקים ואף נפתחו בעניינם הליכי גירושין, אך פורמאלית אלה טרם הושלמו ובני הזוג עדיין רשומים כנשואים.

מטבע הדברים – מי שמצוי בהליך גירושין אינו מעוניין שבן הזוג יירש אותו

ישנם מי שאינם ממהרים לערוך צוואה מתוך הבנה כי אם ימצאו את מותם במפתיע יחולק עיזבונם בדרך של הורשה ע"פ דין התואמת ממילא, לפחות באופן כללי, את רצונם. כך למשל מי אשר להם בני זוג וילדים, יקבל בן הזוג מחצית מן העיזבון (כולל מכונית וכל המיטלטלין) והילדים יתחלקו באופן שווה במחצית הנותרת.

אין זה מפתיע כי מי שנישואיהם עולים על שרטון כבר אינם מעוניינים שבני זוגם יירשו אותם. על כן חשוב לדעת כי כל עוד לא נסתיים הליך הגירושין, תהיה הסיבה לכך אשר תהיה, רק עריכת צוואה תקפה תוכל לשלול מבן הזוג מלרשת את עיזבונכם. עוד חשוב לדעת כי במסגרת צוואה באפשרותכם להוריש לכל אדם שאתם חפצים בעיקרו, גם אם הוא אינו בן משפחה.

בכדי לערוך צוואה ברורה, שאינה ניתנת לערעור ושתביא לחלוקת העיזבון בדיוק באופן המבוקש, יש לפנות אל עורך דין המתמחה בתחום דיני המשפחה ושהינו בעל ניסיון גם בכל הקשור לירושה ולעריכת צוואות, בפרט לעריכת צוואות למי שמצוי בהליך גירושין.

גורל הרכוש המשותף

בני זוג צוברים במהלך שנות נישואיהם רכוש משותף. במקרה של גירושין מחולק רכוש זה לפי הסכם שערכו ביניהם בני הזוג מבעוד מועד (הסכם ממון) או, אצל זוגות שנישאו אחרי שנת 1974, לפי הוראות חוק יחסי ממון (אצל זוגות שנישאו לפני 1974 מחולק הרכוש המשותף בהתאם לחזקת השיתוף).

חשוב לדעת כי עריכת צוואה המנשלת בן זוג מעיזבון אינה יכולה לפגוע בזכויותיו ברכוש המשותף, זאת בדיוק באותו אופן שלא ניתן להורות בצוואה שנכס אשר לעורך הצוואה יש בו בעלות חלקית בלבד יימסר כולו לצד שלישי.

מכיוון שהליכי גירושין עלולים לערוך זמן רב, שלא לומר שנים במקרים כגון סרבנות גט, מומלץ מאוד למי שמוצאים עצמם בפתחם של הליכי גירושין לפנות ללא דיחוי אל עורך דין לענייני ירושה על מנת לערוך צוואה שתסדיר את חלוקת עיזבונם באופן התואם את רצונותיהם, כפי שאלה באים לידי ביטוי בהתאם לנסיבות והתהפוכות המתחוללות בחייהם.

לקבלת מידע ופרטים נוספים, ספציפית למקרה האישי שלכם, השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם או התקשרו אלינו לתיאום פגישת ייעוץ מקיפה, ללא התחייבות.

מאמרים נוספים באותו עניין

ממקור ראשון:

לקוחות ממליצים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן