מאמרים

חוק גישור חובה בישראל

רובנו ככולנו היינו מעדיפים שלא להכיר מקרוב את אולמות בתי המשפט. הלחץ, הפחדים והעול הכלכלי הכרוכים בניהול הליך משפטי, אינם מהדברים שהיינו מבקשים להתנסות בהם – אף במחיר של וויתור על זכויות להן אנו זכאים.

לא רק בתחום דיני המשפחה, צדדים לסכסוך נעזרים רבות בהליכי גישור ופישור בשאיפה לפתור מחלוקות בקלות ובמהירות מבלי להצטרך לפנות לבתי המשפט. אכן, הליך הגישור הוא הליך נפלא, במיוחד בתחום דיני המשפחה, אך הוא אינו מתאים לכל אחד.

עד היום, בני זוג שביקשו להתגרש זה מזו, יכלו לבחור לעשות כן באחת משתי דרכים: או על ידי הגשת תביעה לערכאה שיפוטית (לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני), או על ידי עריכת הסכם במסגרת הליך גישור.

בחודש ספטמבר הקרוב (2015) הכל הולך להשתנות.

בעקבות כניסתו לתוקף של חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה) מ – 2014, החל מחודש ספטמבר 2015 יחול על צדדים לסכסוך הליך גישור חובה שיתקיים במסגרת יחידות הסיוע של בתי המשפט לענייני משפחה ברחבי הארץ. המטרה: לסייע לבני זוג ולהורים וילדיהם ליישב סכסוך משפחתי בהסכמה ולצמצם את הצורך בקיום התדיינות משפטית.

ע"פ החוק החדש, במקום להגיש כתב תביעה, יגיש בן הזוג המבקש להתגרש בקשה המכונה "בקשה ליישוב סכסוך", שלאחריה יוזמן ביחד עם בן הזוג השני לארבע פגישות (במקסימום), יוכל בעל הדין לפתוח תביעה רגילה ולממש את זכותו להליך משפטי, ככל מידע, היכרות ותיאום ביחידת הסיוע. רק לאחר 45 יום (במינימום) או 85 ימים שהליך הגישור ייכשל.

מדובר לכאורה בחוק חיובי שאמור לסייע למשפחות במשבר ולמנוע את תופעת מירוץ הסמכויות ("מירוץ הסמכויות" – סיטואציה שבה בן זוג שמקדים את רעהו בהגשת תביעה, יכול להחליט האם המשפט יתנהל בבית המשפט או בבית הדין הרבני). אך האם כך יהיה? כלל לא בטוח.

למען הצלחתו של הליך גישור נדרשים תנאים בסיסיים שלא תמיד מתקיימים אבל בני זוג המצויים במשבר, כגון תקשורת טובה, כבוד הדדי ושקיפות כלכלית. ככל שהסכסוך המשפחתי חריף ואמוציונלי יותר, כך פוחת הסיכוי לגמישות ולהידברות כנה ואמיתית, במיוחד שכמקור הסכסוך הינו בבגידה, בשקרים או באלימות.

במרבית המקרים זקוק בן הזוג החלש לסעדים זמניים ומיידיים שישמרו עליו ועל זכויותיו, כגון צווי הגנה, צווים למניעת הברחת רכוש, מזונות זמניים, הסדרי משמורת זמניים עם הילדים במקרה של הפרדת מגורים וכדו'. כיצד יתמודד החוק החדש מול עניינים אלו והאם יספק הגנה מספקת על הזכויות? הזמן יגיד.

מה שברור ובטוח – מאחר ומדובר בהליך מקדים, טרם הגשת כתב תביעה וללא ייצוג משפטי, זה הזמן לקבל ייעוץ משפטי מקצועי ומקיף, לדעת מהם זכויותיך וחובותיך, להבין כיצד כדאי להתנהל (במסגרת הליך הגשור ומחוצה לו) ולהבטיח ליווי משפטי צמוד למיצוי ומיקסום ההליך.

לקבלת מידע ופרטים נוספים, ספיציפית למקרה האישי שלכם, השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם או התקשרו אלינו לתיאום פגישת ייעוץ מקיפה, ללא התחייבות.

 

מאמרים נוספים באותו עניין

ממקור ראשון:

לקוחות ממליצים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן