מאמרים

זכויותיהם של קטינים בהליך גירושין

זוגות נשואים המחליטים להתגרש עשויים לעשות זאת ממגוון סיבות ובשלבים שונים בחייהם. מן הסתם ישנם זוגות המתגרשים אשר אין להם ילדים משותפים וזוגות אחרים, המתגרשים בגיל מבוגר יחסית, שילדיהם כבר בוגרים. נתונים שנאספו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראים כי לרוב הזוגות המתגרשים יש ילדים קטינים, כאשר הממוצע עומד על שני ילדים קטינים לכל זוג יהודים המתגרש בארץ.

עד כמה שהליך גירושין עלול להיות קשה וטעון רגשית עבור בני הזוג עצמם, לא פעם הסובלים העיקריים הם דווקא הילדים אשר נאלצים לצפות מן הצד ולעיתים אף הופכים לכלים במשחק הכוחות שמנהלים הוריהם.

טובת הילד היא נר לרגליו של בית המשפט לענייני משפחה, אולם לא תמיד ברור האם לקטינים זכויות משפטיות משל עצמם, כאלה שיוכלו לתבוע קיומן, ואם ישנן כאלה – מה היקפן.

מעבר ממודל "טובת הקטין" למודל "זכויות הקטין"

אין כאמור עוררין על כך שבית המשפט לענייני משפחה תמיד נותן דעתו לטובת הילד. אולם למרות שחוק בית המשפט לענייני משפחה קובע שבית המשפט רשאי לשמוע עדותם של קטינים, במשך שנים בתי המשפט נמנעו מכך ובכך למעשה התעלמו מדעתם ורצונם של קטינים. נראה כי נוהג זה נבע מתפיסה פטרנליסטית וחשש שעירוב קטינים בהליכים משפטיים עלול בהכרח להזיק להם.

זה למעלה מעשור שאנו עדים לשינוי מגמה והכרה שהולכת וגוברת בזכויותיהם של קטינים להשמיע דעתם ולעמוד על שלהם. ישראל הצטרפה לאמנה בינלאומית לזכויות הילד, אמנה המחייבת את המדינות החברות בה להבטיח שקטינים יוכלו להביע דעתם בחופשיות בכל עניין הנוגע להם. כמובן שלאימוץ מודל זכויות הילד השלכות גם על תיקי גירושין אשר במסגרתם נדרש ליישב סכסוכים בעניין משמורת, הסדרי ראייה ומזונות ילדים.

הכלל: הסכמות בין ההורים לעניין מזונות הילדים אינן מחייבות את הילדים

בעניין משמורת והסדרי ראיה דעתם של קטינים החלה כאמור נשמעת יותר וכך גם גדל כוחם להשפיע על האופן בו תמומש זכותם להמשיך לקיים קשר רציף ובריא עם שני הוריהם. בעניין מזונות ילדים האופן בו יכולים קטינים לעמוד על זכויותיהם הוא מרחיק לכת עוד יותר.

גובה מזונות הילדים, אותם עדיין ברוב רובם של המקרים נדרש האב לשלם לאם, יכול שייקבע בין ההורים במסגרת הסכם הגירושין. אך חשוב מאוד לדעת כי הילדים אינם מחויבים להסכם זה שנחתם בין הוריהם, ובהחלט ייתכן כי הילדים יוכלו, תך פתיחת הליך משפטי נפרד, לתבוע דמי מזונות גבוהים יותר מאלו שנקבעו בהסכם הגירושין.

גם אם נכלל בהסכם הגירושין סעיף המחייב שלא לדרוש בעתיד הגדלת מזונות הילדים, אין בכוחו של סעיף כזה לכבול את ידיהם של הילדים עצמם ולמנוע מהם את האפשרות לתבוע סכום גבוה יותר, שיאפשר להם תנאי מחיה טובים יותר ואפשרויות רבות יותר ללמוד ולהתפתח.

עניין זכויות קטינים בהליך גירושין מצוי באיבו של שינוי. עורך דין גירושין ידע לייעץ, להעניק ליווי משפטי ולנהל הליכי גירושין באופן שיביא לידי ביטוי גם את זכויותיהם של הילדים המשותפים. לא רק זאת אלא שניסיון המצוי באמתחתו של עורך דין המתמחה בדיני משפחה בכלל ובתחום הגירושין בפרט יסייע לנהל את הליך הגירושין באופן שיקל על הילדים עד כמה שניתן וישמור על אינטרסיהם.

לקבלת מידע ופרטים נוספים, ספציפית למקרה האישי שלכם, השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם או התקשרו אלינו לתיאום פגישת ייעוץ מקיפה, ללא התחייבות.

 

מאמרים נוספים באותו עניין

ממקור ראשון:

לקוחות ממליצים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן