מאמרים

שנה של שינויים מרחיקי לכת בתחום מזונות הילדים בישראל

כיום כבר אין ספק – תחום מזונות הילדים בישראל מצוי בתקופה של מהפכה אשר לה השלכות על זוגות רבים המצויים בהליכי גירושין ויתכן מאוד שבעתיד תשפיע גם על זוגות שכבר חתמו על הסכם גירושין אולם, מסיבות שונות, מעוניינים להגיע להסדרים חדשים בכל הנוגע למזונות הילדים. התמורות המהפכניות אינן נובעות משינויים בחקיקה הישראלית, אלא מונעות מכוח פסקי דין הניתנים ברוח מסקנות וועדות שמונו עוד בשנים 2005 – 2006 כדי לבחון את סוגיית המשמורת המשותפת ואת תחום מזונות הילדים בישראל בכלל ("ועדת שניט" ו"ועדת שיפמן"). ועדות אלה פרסמו מסקנותיהן עוד בשנת 2012, כולל בדמות "הצעת חוק זכות הילד לתמיכה כלכלית", אשר כאמור, טרם הבשילה לכדי שינויי חקיקה של ממש.

הוודאות המשפטית מתערערת

בעבר הלא רחוק כל זוג שעמד בפני גירושין יכול היה לדעת מראש מה יהיו, בקווים כלליים, ההסדרים אליהם יגיעו בנושאי המשמורת על ילדיהם המשותפים ומי יישא בהוצאות הכרוכות בגידולם. מכיוון שבישראל הדין האישי הדתי הוא הקובע בכל הנוגע לגירושין של שני בני זוג יהודים, ברור היה כי האב הוא שיישא בנטל וזאת משום שהדין האישי מטיל על האב לבדו את חובת כלכלת ילדיו עד הגיעם לגיל 15. בנושא המשמורת המצב המשפטי נבע מ"חזקת הגיל הרך" לפיה מקומם של ילדים קטינים (ובמיוחד בטרם הגיעם לגיל 6) הוא עם אימם. מצב משפטי זה אפשר תוצאות אבסורדיות כגון, אם המשתכרת פי כמה מן האב, עדיין לא תידרש להשתתף כלל בסכום המוקצה להזין את ילדיהם המשותפים. כאמור, המצב המשפטי הנ"ל עובר שינוי שלא ניתן להגדירו אלא כמהפכה של ממש. יש האומרים שמאז קום המדינה אף תחום משפטי אחר לא עבר שינוי כה דרמטי בפרק זמן כה קצר. לאור היקף השינוי וקצב התרחשותו, נדרשים עורכי דין לענייני משפחה להסתגל במהירות ולהפנים כי הוודאות המשפטית הנ"ל אינה קיימת עוד ולטפל בענייני לקוחותיהם בהתאם.

כדור שלג של פסיקה

נראה כי דוחות ועדות שניט ושיפמן הניעו את היושבים בדין בבתי המשפט לענייני משפחה לתת ביטוי בפסיקותיהם לגישות להן בסיס איתן לאור שינויים בדפוסי התנהלות כלכלית וחברתית של גברים ונשים. השינוי בתחום מזונות הילדים צועד יד ביד עם מגמת הגידול בשימוש בהסדר של משמרות משותפת. מכיוון שלמשמורת משותפת (כאשר קיימים התנאים המאפשרים אותה) ישנם יתרונות רבים, החלו בתי המשפט לצדד בגלוי בהסדר כזה. משמורת משותפת מטבעה מחלקת באופן שווה את ההוצאות בפועל שנדרשים להם ההורים ולכן אין עוד הגיון בכך שהאב יעביר לאם סכומים גדולים בדמות מזונות ילדים. למעשה, כבר ניתנו פסקי דין הקובעים כי במקרה של משמורת משותפת וכאשר לאב ולאם משכורות דומות, אין להטיל על האב חובת תשלום מזונות ילדים כלל.

לקבלת מידע ופרטים נוספים, ספיציפית למקרה האישי שלכם, השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם או התקשרו אלינו לתיאום פגישת ייעוץ מקיפה, ללא התחייבות.

מאמרים נוספים באותו עניין

ממקור ראשון:

לקוחות ממליצים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן